V poslednej dobe sa často stretávame s otázkami: „ Je potrebné opravovať dieťa s nesprávnou výslovnosťou pri čítaní? Známkovať jeho chyby? Nútiť dieťa, aby čítalo správne, keď napr. chodí ešte na logopédiu a správny variant hlásky už čiastočne ovláda?“.
Opravovať dieťa pri čítaní a písaní je vhodné iba vtedy, keď vieme, že vie hlásku správne vysloviť, ale ju napr. ešte bežne nepoužíva.
Potom ho môžeme taktne upozorniť, aby danú hlásku skúsilo pri čítaní pomaly zapájať, teda používať.
Čítanie je dobrý nástroj k fixácii správnej výslovnosti. Odporúčame to v 1.triede iba vtedy, keď už dieťa číta celkom dobre slabiky a krátke slová.
Pri čítaní viet by sa sústredením na správnu výslovnosť mohla zhoršiť kvalita čítania, zapamätanie si čítaného apod.
Je tiež potrebné myslieť na to, že dieťa sa čítať iba učí. A pokiaľ budeme od neho chcieť do tohto osvojovaného procesu pridať ešte ďalšiu zručnosť – zapojenie nacvičovanej výslovnosti- bude to pre dieťa ťažké.
Preto je potrebné postupovať pomaly a individuálne, podľa schopností dieťaťa.
Čítanie viet so správnou výslovnosťou odporúčame nechať až na obdobie, kedy už bude dieťa dobre ovládať správny variant hlásky v hovorenej reči.
A ako známkovať deti s nesprávnou výslovnosťou?
Aj pri známkovaní detí je potrebné pristupovať najmä individuálne.
Nemali by dostávať zlé známky za to , že nevedia vysloviť správne hlásku a z tohto dôvodu robia chyby.
Viac tu: https://cpppapse.webnode.sk/news/ako-by-sme-mali-citat-s-dietatom-ktore-nema-spravnu-vyslovnost/
Kreslenie je prirodzenou súčasťou detstva, nie je to niečo, k čomu by sme mali deti nejako extra motivovať.
Kreslenie je dôležité pre všetky deti. Pričom je dôležité sa vyhýbať jeho hodnoteniu a zamerať sa na proces, nie na výsledok.
Niekto múdry povedal, že každé dieťa je kresliť, pokiaľ mu niekto nepovie opak.
Dieťa musí mať najmä dostatok príležitostí kresliť a nesmie sa mu brať spontánnosť pri kreslení tým, že ho budeme stále len úkolovať zadaniami.
Výsledkom je potom často otrávenosť dieťaťa a kreslenie sa stáva len nutnou povinnosťou.
Nálepky sú skvelou pomôckou pri rozvoji grafomotoriky.
Môžete napr. zvoliť tematické nálepky, morské víly, autíčka...
Dieťa si ich nalepí na väčší formát papiera a potom môžete spoločne dokresľovať...napr. autu garáž...
Dieťa si tu prejde rôznymi grafomotorickými prvkami: kruh, ovál, rovné a šikmé čiary, vlnovky... Môže sa naučiť kresliť malé rybičky či hviezdy.
Spontánne kreslenie je oveľa dôležitejšie ako klasické vymalovávanky, rozvíja fantáziu.
Pri rozvoji jemnej motoriky je dôležitá aj verbálna podpora vo forme čítania rozprávok a príbehov.
Práve kniha môže dieťa pozitívne motivovať ku kresleniu a tiež poskytuje vizuálnu podporu.
Spracovala: Mgr. Andrea Trnková, špeciálna pedagogička
Viac tu: https://cpppapse.webnode.sk/news/nalepky-a-ich-vyuzitie-pri-rozvoji-grafomotoriky/
Terapeutické alebo liečivé rozprávky si môžeme vymyslieť pre naše deti aj my sami. Práve my sami ich najlepšie poznáme, aké sú ich silné stránky, čo im ide ľahko a v čom ich treba zasa podporiť a namotivovať, a tu sa pre rodičov otvára priestor na znovuobjavenie svojej tvorivosti, pričom môžu spojiť príjemné s užitočným.